close

Ještě horší varianta než neschopný řemeslník, je aktivní neschopný řemeslník. Srážka s ním mnohé zákazníky poznamená do konce života. Aby se to nestalo právě vám, uvádíme některé negativní příklady, které píší postižení zákazníci na web NejŘemeslníci.cz.

Dohodněte si detaily

Z řemeslníka byste měli mít dobrý pocit už při komunikaci. Bere vám telefony? Když slíbí, že zavolá, udělá to? Reaguje na nepřijatý hovor? Rozhodně si vyhledejte reference, abyste informace o kvalitě odváděné práce měli z první ruky. Nenajímejte si řemeslníky bez smlouvy. Správně formulovaná smlouva o dílo vám ušetří plno starostí a peněz při případných reklamacích. Věnujte velkou pozornost popisu prací a dodaných materiálů. Ve smlouvě trvejte na tom, že firma se bez vašeho souhlasu nebude pouštět do náhradních řešení. Smlouva by měla obsahovat i technickou dokumentaci (je-li nutná), ceny, materiálové položky, termíny, sankce při jejich nedodržení a požadavek vést stavební deník, který bude každý den k dispozici. Nezapomeňte uvést i klauzuli o odvozu odpadu.

Většina firem chce zálohu předem. Dohodněte si, že budete za odvedenou práci platit průběžně a na závěr si necháte motivační doplatek, například 15 % z ceny, který vyplatíte po odevzdání hotového díla a odstranění všech chyb a nedostatků.

Uvádíme příklady rozčílených a napálených zákazníků, tak jak své postřehy píší na portál www.NejRemeslnici.cz.

Když firma nezná ani předpisy

Člověka, který měl organizovat za firmu naší rekonstrukci, jsme na stavbě skoro nikdy neviděli. Když už se nám podařilo mu dovolat, slíbil, že někoho pošle. Pokaždé dorazil jiný člověk, ale nikdy nedodržel termín. Museli jsme stále na někoho čekat neustále nahánět! Lidé od něj na domě nakonec namontovali hromosvod, který není v souladu s projektem, ale hlavně ani s příslušnými normami, na což jsme jako laici hned nepřišli.

Oproti projektu vypustili i jeden ze tří svodů a zbylé dva navíc nainstaloval v rozporu s normou (parametry skrytých svodů) do tříštivých hořlavých trubek! Tvrdili, že vše je OK a že nám na to udělá i revizi.

Od té chvíle komunikace probíhala pouze emaily, které zástupce firmy vedl ve velmi arogantním tónu – z komunikace vyplynulo, že se cítí uražen, že nedostal původní celou zakázku (o čemž v době nástupu na hromosvod dobře věděl), a nakonec odmítnul vystavit revizi (s vědomím, že nám tím uškodí, protože dobře věděl, v jakém stavu hromosvod je).

Dva nezávislí elektrikáři, pozvaní na stavbu za účelem vypracování revize, potvrdili závažné nedostatky a byli překvapeni drzostí firmy. Ta navíc lže – popírá, že by instalovali hořlavou trubku, ale přitom ji fakturoval! Popírají, že by instalovali zemní část soustavy, ale skutečnost je taková, že při hrubé stavbě jinou firmou položené zemnící pásky napojovala opět tato firma.

Vše mohu doložit archivovanou korespondencí a veškerou zmíněnou dokumentací.

Rekonstrukce domu

Nábytková story

Absolutní katastrofa a nespokojenost s firmou. Nedodělaná zakázka, poškozený nábytek i podlaha, nevrátili odvezené díly… V období od 14. června do 11. července mne navštívili dva pánové z této společnosti, kteří se vydávali za jednatele i řemeslníky.

Do dnešního dne nevisí zrcadlo a nábytek je jen z části smontovaný. Navíc si tito dva pánové odvezli k úpravě soklovou desku v ceně 1787 Kč a díly skříňky v hodnotě 20 941 Kč, která je nyní de facto nesestavitelná. Řemeslník při své třetí „montážní“ návštěvě poškodil a zavěsil skříň, která stála 4280 Kč a poškodil padající příklepovou vrtačkou rok a půl starou dřevěnou plovoucí podlahu. Cenu poškození nedovedu odhadnout. U dvou částečně smontovaných zavěšených skříní nelze šrouby zakrýt krytkami, protože je skoba oproti díře v nábytku posunutá.

Pánové nikdy nepřišli ve sjednaný čas a dokonce ani v domluvený den. Výmluvy typu. „rozbil se mi telefon u zákaznice, to mi nebudete věřit“ nebo „volal jsem jiné paní“ nebo „nejde vám zvonek a já stojím u domu“ nebo „domlouvali jsme se ale na jiný den“ apod., mi už po měsíci planých řečí a domluv nepřipadly ani originální.

Z častých osobních telefonátů s klienty i bývalými zaměstnanci firmy během „montáže“ bylo zřejmé, že tato společnost má problémy nejen s komunikací. Evidenci zakázek píší na papírky, čímž vznikají častá nedorozumění, protože si je občas mezi sebou zapomenou „předat“ nebo zaktualizovat. Vyžadujte od nich zakázkový list a jakékoliv domluvy, změny si nechávejte potvrdit a mějte je v písemné formě.

Ve snaze o smír jsem se opakovaně pokoušela domluvit na dalších termínech realizací, ke kterým nikdy nedošlo, a žádala jsem je alespoň o navrácení odvezeného nábytku a dílů k truhlářské úpravě. Za uvedenou společnost se mnou už nikdo žádným způsobem nekomunikuje, neodpovídají na e-maily ani nezvedají telefony.

Absolutně neprofesionální jednání, které by si nedovolil ani začátečník – amatér. Každý, kdo uvidí jejich webovou stránku s usměvavými hochy, je uváděn už základními informacemi o jejich druhu podnikání a cenách v OMYL. Domluvený předmět jejich služeb ani ceny neplatí. Jsou to podvodníci par excellence. Pokud mne firma nekontaktuje a nedomluví se mnou, podám předžalobní výzvu.

13. 7. 2011 mne jednatel esemeskou informoval, že se mne pokusil zastihnout doma (byla jsem se synem u lékaře). Napsal, že to k nám nemá daleko a materiál může znovu dovézt odpoledne. Když nedorazil, odpověděl mi na esemesku, že „cinkne ráno, pracujeme na opačném konci Prahy“. Následující dva dny mi nikdo nebral telefon a ani neodpovídal na esemesky. Večer pak telefonoval, že prý odvezené díly nábytku předá v pondělí 18. 7. – k předání nedošlo. Opět jsem telefonovala – další termín předání si se mnou domluvil na úterý 19. 7. mezi 10 a 11 hodinou. Dorazil bez omluvy odpoledne a vyslechla jsem si další dlouhé story o problémech u truhláře, které skončilo slovy: „A to odýhování hrany stálo 800 Kč, které mi asi nedáte, že?“ Zaplatila bych, kdyby udělal, na čem jsme se dohodli (byly odýhovány pouze hrany přeříznuté soklové desky…), nechal mi přebrousit podlahu a objednal díly složeného nábytku, který byl poškrábaný… Chybějící části mi jednatel vrátil po prkýnkách, bez originální krabice, ale konečně ten nekonečný příběh s firmou skončil. Zbytek nábytku mi z lítosti a zadarmo složil manžel sousedky za 1,5 hodiny.

Rekonstrukce kuchyně
Rekonstrukce kuchyně

S problémy a arogancí

Při rekonstrukci koupelny jsem byla velmi nespokojena s finálním výsledkem i průběhem prací. Štuky absolutně nesplnily účel, nebyly rovné. Průchod, který měl být bez obložek, byl zhotoven absolutně špatně – z hran koukala perlinka a navíc nebyly rovné. Koupelnovou vanu mi pan řemeslník zazdil obráceně, než jsem chtěla, nenainstaloval dvířka pod vanou, ačkoliv jsem je sama koupila. Jím doporučený instalatér nezvládl udělat řádně přívod vody v koupelně. K vanové baterii aktuálně nelze připojit sprchu, protože je vodoinstalace příliš zapuštěná ve zdi, příliš nízko nad vanou. Zcela nelogicky a neprakticky je voda vyvedena v hlavové části vany – při dopouštění vody je to velmi nepříjemné. Jednání s tímto pánem bylo však absolutní katastrofou, byl arogantní, troufalý a slovně agresivní i při řešení běžných organizačních záležitostí. Při žádosti, aby před předáním poslední (třetí) části celkové ceny opravil odůvodněné reklamace, řekl, že buď mu „dám prachy“ rovnou, nebo že nechá práci rozdělanou a odejde (nebyla doobložená koupelna a chodba). Takto mi vyhrožoval po telefonu a na můj návrh osobního setkání mi zavěsil telefon. Když jsem o půl hodiny později přijela do svého bytu, pan Seidel už byl pryč i s obkladačem, který měl svou práci ten den dodělat. Telefony řemeslník od té doby již nezvedá. Ačkoliv jsem vždy hradila faktury hotově, řekl obkladači, že mu dlužím peníze a práci ode mě nedostane zaplacenou. Řemeslník tedy nezaplatil a neříkal pravdu ani člověku, který pracoval pro něj, a tím jej připravil o výdělek.

Když si situaci promítám zpětně, příště bych tohoto pána poslala „k šípku“ již ve chvíli, kdy na první schůzce arogantně žádá „prachy, aspoň 20 tisíc, protože já vás sponzorovat nebudu“, aniž by přednesl cenovou nabídku. S jinými řemeslníky, ať s podlaháři, či elektrikáři, jsem byla velmi spokojena. Proto i při upřímné sebekritice nevidím problém v tom, že bych se nebyla schopná domluvit nebo komunikovat.

Rekonstrukce koupelny
Rekonstrukce koupelny

Poznámka

V předchozích třech příbězích jsme vymazali konkrétní jména, IČ a další údaje o kritizovaných řemeslnících. Pokud se je však budete chtít dozvědět, najdete je na webu: www.NejRemeslnici.cz.

 

Tags : rekonstrukceřemeselník
Jaroslav

The author Jaroslav

Leave a Response